Jaká jsou specifika v dodržování BOZP při práci z domu?
S pandemií COVID-19 se zvýšila potřeba práce na dálku a v mnoha společnostech se home office udržel i po rozvolnění pandemických opatření. Proto se téma BOZP při práci z domu řeší stále častěji.
Na pracovištích jsou standardy BOZP většinou velmi dobře zavedené. Naproti tomu práce na dálku z domova může skýtat jiná rizika a nedostatky. Pozornost je třeba věnovat ergonomii pracovního místa, technickým rizikům souvisejícím s požární a elektrickou bezpečností a v neposlední řadě problémům pramenícím ze sociální izolace. V zájmu zaměstnavatele je zdravý zaměstnanec (jedině tak může být produktivní a spokojený), a proto je jistě velmi moudré se na podmínky, v nichž zaměstnanec v domácím prostředí pracuje, zaměřit.
Jaká rizika mohou při práci z domova nastat?
- Ergonomická: lidé často doma pracují u nevhodných stolů a sedí na nepohodlných židlích. Ergonomicky nevyhovující pracovní podmínky mohou vést k dlouhodobým zdravotním problémům (bolesti zad, krční páteře, syndrom karpálního tunelu apod.).
- Požární a elektrická: elektrická zařízení v domovech neprocházejí pravidelnými kontrolami, zásuvky a prodlužovací kabely se často používají nesprávně.
- Psychosociální: přílišná sociální izolace negativně ovlivňuje duševní zdraví, zvyšuje riziko stresu a depresí. Při práci z domu je navíc náročnější oddělit pracovní a osobní život. Pokud se to zaměstnancům nedaří, často je dříve dožene syndrom vyhoření či chronický stres.
Z pohledu zaměstnavatele
- Volte dobře zaměstnance, kterým bude práce z domu umožněna. Měli by k tomu být uzpůsobeni jak po fyzické, tak i po psychické stránce.
- Dejte zaměstnancům dobré instrukce o tom, jak si mají domácí pracoviště zařídit.
- Zajistěte technickou podporu pro řešení problémů s IT vybavením a připojením, aby zaměstnanci mohli bezpečně a efektivně pracovat. Je to zejména ve vašem zájmu.
- Nabídněte psychologickou podporu a programy zaměřené na prevenci stresu a podporu duševního zdraví.
- Poučte zaměstnance o důležitosti rozvržení pracovní doby a přestávek na jídlo a oddech.
- Pokud nemáte možnost domácí pracoviště přímo zkontrolovat, požádejte zaměstnance o fotodokumentaci a přiložte ji k pracovní smlouvě.
Opravdu vám na zdraví vašich zaměstnanců záleží? Nabídněte jim pro práci z domu ergonomickou klávesnici, podložku pod nohy nebo i jiné pomůcky, které jim zajistí větší pohodlí, a ještě udělají radost.
Z pohledu zaměstnance
- Dobře si zvolte své pracovní místo v bytě či v domě (dostatek klidu, příjemná teplota, možnost větrání)
- Domácí pracoviště si vybavte vhodným stolem a židlí.
- Zajistěte si ergonomické uspořádání monitoru, klávesnice apod.
- Oddělte co nejlépe pracovní a soukromý život. Pokud to je možné, nepracujte po chvilkách po celý den, ale stanovte si jasně vymezené pracovní hodiny.
Pravidla jsou tedy jasná. Všichni zaměstnanci, ať už pracují odkudkoli, mají povinnost dodržovat bezpečnostní pokyny a pravidla stanovená zaměstnavatelem. To zahrnuje bezpečné používání elektrických zařízení, dodržování požárních opatření, pravidelné přestávky pro prevenci zdravotních problémů apod. Jsou také povinni absolvovat pravidelná školení a aktualizovat své znalosti o BOZP.
Řešíte podobné nebo jakékoli jiné výzvy ohledně BOZP nebo PO? Poraďte se s odborníky, kteří se v aktuálně platných pravidlech vyznají